Svar: Opstart på grød - hvor hurtigt?

5. september 2012

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Noahs mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at I oplever at Noah er glad for skemaden - at han virker parat til at spise med en ske og at hans mave også kan kapere det. Derfor tænker jeg, at I godt må prøve at give ham to gange dagligt - f.eks. grød til frokost og mos til aften.

Jeg vil dog anbefale at I holder mængden nede, så han ikke får mere end ½ dl to gange dagligt. Det er bedre at gøre det på denne måde, fordi det så stadig levner plads til mælken og det er vigtigt at hans indtag af skemad ikke påvirker hans indtag af mælk. Han må altså ikke spise så store mængder skemad, at han nedsætter sit mælkeindtag - det er især vigtigt fordi han generelt ikke drikker ret meget mælk og det handler ikke kun om at dække hans behov for mælk og de næringsstoffer, der netop er i mælken, det handler også om at sikre ham væske nok.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, får evt en lille flaske at vågne på.

Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes ½ dl. grød, vand af kop

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16: Flaske

Sover dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske

Midt nat 03: Flaske er ofte stadig nødvendigt i denne alder.

Det vil være rigtig godt ikke at presse ham unødigt hurtigt i ...

Annonce

... gang med skemaden, for det kan nogle gange gøre at han så omkring 6 måneders alderen kører lidt træt i det og derfor begynder at lukke munden og afvise skemaden og det er problematisk fordi han netop i den alder har brug for at få andet end mælk ... Så I skal prøve at finde balancen mellem at give ham skemaden, som han viser behov for og stadig give det tid og holde lidt igen, så han ikke pludselig får for meget.

Jeg har sat tidspunkter på denne plan, for at give jer en idé om, hvordan en dag kan skrues sammen. Du skriver at det er svært at finde ud af hvornår han skal sove og hvornår han skal spise, fordi han ofte først siger til, når det er for sent. Og jeg tænker at tidspunkterne på planen måske kan hjælpe dig lidt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nogle børn sender tydelige signaler og man er ikke i tvivl, men andre børn er rigtigt svære at aflæse. De følger rigtig meget med i hvad der sker omkring dem og virker oplagte og til at være i hopla og pludselig bliver det hele bare for meget og så kan de slet ikke koncentrere sig om hverken mad eller søvn. Og det lyder lidt som om at I måske har en sådan dreng .. :) Det kan derfor være en god idé at du nogle gange kikker lidt på klokken og ikke på man, men simpelthen putter ham, når han f.eks. har været vågen i 2.5 time fordi det så er sovetid - også selvom han måske ikke virker til helt at være parat der ... :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor